Skal du tømme et dødsbo? Læs her hvordan vi gør det for dig
Tømme et dødsbo? De fleste synes at det at stå overfor et dødsbo er en stor udfordring – både praktisk og følelsesmæssigt. Hvor skal man starte, og hvad skal man gøre med alle tingene? Og hvad er de mon egentlig værd? Vi kan klare det hele for dig.
For at starte med det sidste, så har alt selvfølgelig en værdi – for nogen, et sted. Gensalgsværdien af brugte ting er dog oftest ikke ret høj, og møbler har sjældent nogen videre værdi, med mindre det er specielle antikviteter eller moderne designklassikere. Sofaer købt i Ilva for få år siden vil have en værdi tæt på nul kroner når vi vurderer dem. De er tunge at håndtere, fylder meget på lageret, og er ikke specielt lette at komme af med igen.
Når vi vurderer et dødsbo, er det vigtigt at gøre sig klart, at det ikke er ny-prisen vi vurderer ud fra. Vi foretager en vurdering ud fra hvad effekterne vil kunne sælges for i dag, og derfor er der mange ting der får en vurdering tæt på nul kroner.
Noget der altid har en vis værdi, er dansk design fra 50erne, 60erne og 70erne – særligt møbler i teak og palisander. Med mindre der er et tungt designernavn bag er det ikke noget man bliver rig af at sælge, men de er let omsættelige, og har dermed værdi for os. Det samme gælder gammelt legetøj, forskellige former for antikviteter og porcelæn, gamle glas m.m.
Du kan læse lidt mere om hvad der har værdi, og hvad der ikke har, lige her ->
Og hvad skal du så gøre med alle tingene, og hvor skal du starte?
Du og de øvrige arvinger kan naturligvis vælge at rydde dødsboet på egen hånd. Hvis i selv har mulighed for at håndtere, opbevare og sælge effekterne er det en god løsning. Har i ikke den mulighed, kan i altid ringe til os.
Vi kommer gerne ud og ser på boet, og giver en uforpligtende vurdering. Når vi har dannet os et overblik giver vi jer et uforpligtende tilbud på rydningen. Rummer boet større værdier tilbyder vi jer en samlet pris for indboet. Rummer boet ikke noget af videre værdi, vil vi kunne give jer et tilbud på at få det ryddet.
Inden vi kommer og kigger, skal i have gjort jer klart hvilke effekter i ønsker at beholde. Møbler, nipsting og andet med affektionsværdi, som i ønsker at beholde, skal ikke regnes med i vurderingen, og det er vigtigt at vi ved hvad der “står tilbage” når vi eventuelt kommer for at rydde boet senere.
Hvis vi indgår en aftale om rydning af boet, tager vi alt med – bortset fra det vi på forhånd har aftalt skal blive. Hvidevarer fjernes, garagen tømmes, pulterkammeret ryddes. Vi fjerner alt indbo, og det vi ikke selv kan bruge sørger vi for bliver afleveret hos nogle der kan. Tøj, bestik og den slags afleverer vi til velgørende organisationer, så andre kan få glæde af det.
Personlige papirer, journaler m.m. fra afdøde, samt fotografier og andre følsomme effekter sørger vi for bliver destrueret på forsvarlig vis.
Når rydningen er overstået (det tager i langt de fleste tilfælde kun en enkelt dag at tømme et bo) sørger vi for at nøglen afleveres på aftalte sted.
Sådan kontakter du os
Hvis du er i tvivl om hvad dødsboet rummer af værdi, og om det mon koster penge at få det ryddet, så ring eller skriv endelig til os.
Du er altid velkommen til at ringe til os for at aftale tid for et gennemsyn af boet, eller for en uforpligtende snak omkring mulighederne. Vi sidder klar med råd og vejledning hele døgnet på telefon 71 99 41 61.
Du er også velkommen til at sende os en mail via nedenstående formular. Hvis du ønsker at vi ringer dig op, så husk at anføre dit telefonnummer. Vi vender tilbage til dig indenfor 12 timer.